Praten... het lijkt zo vanzelfsprekend

afbeelding van Ellen

Praten. Leren praten. Heb jij er ooit wel eens bij stilgestaan hoe ingewikkeld ons brein in elkaar zit. Hoeveel tools je aangereikt worden om te leren praten. Als kleine baby leer je de geluiden herkennen, de woordjes die je hoort vormen langzaam een betekenis en je woordenschat groeit. Je leert praten. Wat als die tools je niet aangereikt worden? Zou je kunnen praten? NEE! Charles Mysoki heeft als kleine baby die tools nooit gehad. Niet omdat ze er niet waren maar omdat hij in zijn eerste levensjaar een enorm trauma heeft opgelopen waardoor hij nooit heeft leren praten. Hij verstaat alles, hij begrijpt alles, alleen er komt geen woord uit zijn keel. Charles (8) is in het sponsorprogramma van Circle4life opgenomen en vanaf februari dit jaar krijgt hij wekelijks spraakles en therapie. Er worden oefeningen gedaan, zijn keel-, kaak- en mondspieren worden gemasseerd en op allerlei gebieden moet hij oefenen. Blazen van katoenen watjes, op een trompet blazen, bellen blazen… alles om zijn spieren te activeren. Ook thuis moet dagelijks geoefend worden. Simpele plaatjes waarvan hij de betekenis moet leren zeggen zoals ‘cat’ ‘jet’ ‘ball’… Zaterdag zijn we mee geweest naar spraakles. Het is verbazingwekkend wat de therapeut in een paar maanden tijd heeft weten te bereiken. Sprak hij twee maanden geleden nog slechts een paar eenlettergrepige woordjes, nu kan hij tot tien tellen en woorden herhalen. Omdat zijn hersentjes de signalen niet gewend zijn, is het enorm moeilijk om de woorden te onthouden. Meer dan twee woorden achter elkaar gaat nog niet maar we blijven dapper doorgaan. De therapeut verwacht dat hij over een paar maanden al redelijk zal kunnen praten. Onderwijs is voor hem enorm belangrijk en in september gaan we kijken naar een voor hem geschikte school waar hij en therapie krijgt en onderwijs. Wat een prachtig gezicht om te zien dat de enorme inspanningen langzaam beloond worden! Voor deze kinderen maken wij ons sterk maar daar hebben u bij nodig! Helpt u mee?

Tags: